Projecte de llei d'elaboració de disposicions normatives (Parlament de Catalunya)
Descarregar la Documentació en format pdfAportació escrita de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) al Text del Projecte Llei d’elaboració de disposicions normatives (tram. 200-00016/13) presentat pel Govern.
Per a una major comprensió de les propostes que presentem en aquest tràmit, a continuació detallem el procés de participació que hem tingut respecte aquest Projecte de Llei i perquè mantenim les propostes fetes inicialment.
a) Aportacions en el tràmit d’informació pública
En data 17.11.2022 l’ACM va presentar en el tràmit d’audiència i participació ciutadana les al·legacions que a continuació resumim:
- Sobre l’avaluació d’impacte normatiu
De forma cada cop més habitual les normes tramitades pel Govern de la Generalitat de Catalunya tenen un impacte directe sobre les l’exercici de competències dels ens locals, i acaben requerint una inversió de recursos humans, tècnics i/o econòmics per part dels darrers, i
l’assumpció de deures i obligacions i la prestació de determinats serveis que no els corresponen.
El principi d’autonomia local i el principi de suficiència financera, consolidats en el nostre ordenament jurídic, garanteixen als ens locals l’exercici de les seves competències i obligacions de forma efectiva i sense limitacions, i disposar dels recursos financers suficients per exercir
aquestes competències amb garanties.
Per altra banda, en compliment de la recentment aprovada Agenda Rural de Catalunya, caldrà incorporar una avaluació de l’impacte en el món rural de les disposicions normatives en tràmit, en consonància amb el concepte del Rural Proofing, per assegurar que les polítiques impulsades s’ajusten a les necessitats i realitats rurals, i garanteixen l’equilibri territorial.
Per aquest motiu, l’ACM proposa que s’incorpori a la Disposició Addicional Onzena un punt 3r que prevegi l’obligació d’elaborar una avaluació d’impacte de la normativa en tràmit sobre les competències i les hisendes de les administracions locals, i una avaluació d’impacte que garanteixi l’equilibri territorial i el compliment efectiu de la norma en tot el territori de Catalunya.
També es proposa que en l’article 6.d) s’ampliï, en els termes següents, la referència “(…) perspectiva econòmica, social, ambiental, competencial i territorial”.
- Sobre la participació dels ens locals
Per clarificar les funcions que corresponen als diversos actors en les diferents fases de la tramitació normativa, es proposa incorporar en la Disposició Addicional Sisena un punt en què es concreti que:
– En les disposicions normatives que tinguin afectació a l’administració local es durà a terme un tràmit d’audiència amb les entitats municipalistes més representatives, en compliment de l’art. 10 d’aquest Avantprojecte de llei (anterior art. 67 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que queda derogat per aquesta llei).
– Es donarà tràmit d’audiència al Consell de Governs Locals perquè informi sobre l’afectació a l’autonomia local de les disposicions normatives en tràmit, en compliment dels arts. 22 i 23 de la Llei 12/2010, del 19 de maig, del Consell de Governs Locals.
– Es recavarà informe preceptiu i favorable de la Comissió de Govern Local sobre les disposicions normatives que afectin el règim local, en compliment de l’art. 193 del Decret Legislatiu 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
- Sobre la publicitat de la tramitació normativa.
L’art. 42.3 del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública estipula que l’administració ha de publicar “en un únic espai del seu web” la documentació sobre els tràmits relatius a la participació ciutadana.
Actualment es dona publicitat a les consultes públiques prèvies en el portal Participa.Gencat.cat, i es recopila tota la informació relativa a la resta de tràmits en l’espai “Normativa en tràmit” del portal de Govern Obert de la Generalitat de Catalunya que conté un llistat dels diferents
departaments de la Generalitat per poder consultar els diversos tràmits normatius que impulsen. Més enllà de valorar si és de públic coneixement que existeix aquest espai per accedir als tràmits d’informació pública, des de l’ACM es vol posar de relleu que seria més adequat que s’integrés en un mateix portal web tots els tràmits normatius en què es poden fer aportacions, i especialment les consultes públiques prèvies i els tràmits d’informació pública. Aquest espai, al seu temps, s’hauria de configurar com un mitjà de publicitat adequat, clar i intuïtiu, sobre totes les normes que es troben en tràmit en cada moment.
Aquesta mesura permetria als interessats fer un seguiment i aportacions a una norma poder consultar en un sol espai tots els tràmits relacionats amb aquesta. Així mateix, es garantiria el principi de transparència i de bona administració evitant als interessats haver de navegar per les pàgines web dels diferents Departaments per poder consultar els tràmits normatius en qüestió.
b) Resposta del Govern a les aportacions
En la seva resposta, el Govern no va detallar ni concretar cadascun dels tres àmbits suggerits per la nostra associació:
“D’altra banda, tant la Federació Catalana de Municipis com l’Associació Catalana de Municipis i Comarques han sol·licitat que es garanteixi la participació d’aquestes entitats representatives, cosa que ja es preveu a la disposició addicional sisena, alhora que això, aspecte en relació amb el qual també s’han de tenir en compte les competències i funcions que la legislació vigent atribueix específicament al Consell de
Governs Locals i a la Comissió de Govern Local.
Pel que fa a l’avaluació dels diferents impactes que pot implicar la normativa en tramitació ja es conté, com també apunta l’ACM en el seu escrit, a la disposició addicional desena, anteriorment onzena, amb caràcter general i amb algunes referències específiques que no poden tenir un abast exhaustiu amb caràcter absolut”.
c) El tràmit parlamentari
Com es pot deduir dels dos darrers apartats, no considerem que s’hagi donat resposta concreta a cap de les aportacions que vàrem fer i no considerem, per tant, que el text que es tramita al Parlament incorpori les nostres peticions.
En aquest sentit, proposem als grups parlamentaris que estan elaborant el text del projecte de Llei la necessitat d’incorporar-les en el següent sentit:
- Sobre l’avaluació de l’impacte normatiu en l’àmbit local, que la norma incorpori de manera clara la necessitat d’incorporar una avaluació d’impacte competencial i financer en els ens locals.
- El Parlament de Catalunya ha decidit crear una comissió de seguiment del desplegament de l’Agenda Rural de Catalunya, a petició de diversos grups parlamentaris i impulsat per la Comissió Motora de l’Agenda Rural. Alhora, el Govern va aprovar l’Agenda Rural de Catalunya, després d’un llarg procés de participació territorial i sectorial. Una de les principals propostes i reivindicacions de l’Agenda i que el propi Parlament haurà de vetllar pel seu compliment, és l’anomenat rural Proofing. Cal que en l’elaboració de disposicions normatives, s’incorpori com a preceptiu un informe que avaluï, justifiqui i, si s’escau, aporti alternatives sobre l’impacte que aquestes tenen en l’àmbit rural. No es tracta d’un informe sectorial més. Estem parlant d’una visió global i transversal de la ruralitat que estigui emparada pel legislador català.
- Clarificar la participació dels ens locals en les disposicions normatives, d’acord amb el que es va suggerir en el tràmit d’audiència i que hem detallat en l’antecedent a).
- Quant a la publicitat de les tramitacions normatives, com s’ha dit, cal que s’incorporin en un mateix portal web tots els tràmits normatius en què es poden fer aportacions, i especialment les consultes públiques prèvies i els tràmits d’informació pública. Aquest espai, al seu temps, s’hauria de configurar com un mitjà de publicitat adequat, clar i intuïtiu, sobre totes les normes que es troben en tràmit en cada moment.
Esperem que aquestes aportacions siguin considerades en la redacció del projecte de Llei i, si s’escau, siguin incorporades per a millorar el text des de la perspectiva dels ens locals del nostre país i de la ciutadania i el territori a qui representem.