Notes normatives i novetats informatives
Nota informativa sobre la Llei 9/2025, de 13 de novembre, de modificació de la Llei 26/2010, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya
Descarregar la NOTA en format pdfAmb la nova llei la cita prèvia no podrà ser obligatòria en cap cas i només es podrà establir per a millorar els serveis d’atenció presencial.
Avui, dia 14 de novembre, s’ha publicat al DOGC la Llei 9/2025, de 13 de novembre, té per objecte la modificació de diversos preceptes de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
La finalitat principal d’aquesta norma és garantir una atenció més adequada a la ciutadania, reforçar el dret a una bona administració i adaptar l’actuació administrativa als nous models de prestació de serveis públics.
La Llei 26/2010, que és l’objecte de la modificació, estableix a l’article 3 que el seu àmbit d’aplicació subjectiu, a més de l’Administració de la Generalitat inclou les entitats que integren l’Administració local, l’Administració pròpia d’Aran i els organismes autònoms i les entitats públiques dependents o vinculats a qualsevol de les administracions públiques catalanes quan exerceixen potestats administratives.
La llei 9/2025 introdueix modificacions en l’àmbit dels drets ciutadans, els principis d’actuació i la gestió dels serveis públics:
-
Dret a l’Atenció Adequada (Modificació de l’Article 21)
S’incorpora la prohibició expressa d’imposar l’obligació de demanar cita prèvia per a accedir als serveis presencials de l’Administració. La cita prèvia no pot ser obligatòria en cap cas i només es pot establir per a millorar els serveis d’atenció presencial.
Aquesta mesura busca garantir el dret a una atenció adequada, especialment per a col·lectius vulnerables o afectats per la bretxa digital, els quals podrien veure vulnerat el seu accés per mecanismes de gestió obligatoris. A més, s’estableix el dret dels ciutadans a triar el mitjà de servei que vulguin utilitzar (presencial, telefònic, electrònic, etc.), sempre que estigui disponible i sigui tècnicament possible i econòmicament proporcional.
-
Ampliació del Dret a una Bona Administració (Modificació de l’Article 22)
S’amplia el contingut del dret a una bona administració amb la incorporació de nous drets:
- El dret a la claredat i comprensibilitat del llenguatge administratiu. Aquest dret inclou que les decisions estiguin motivades en llenguatge clar i comprensible.
- El dret a la prestació proactiva i personalitzada dels serveis públics.
- El dret a la tramitació unificada dels procediments per a gestionar simultàniament o seqüencialment tràmits vinculats a un mateix fet vital.
-
Principi de Confiança i Dret a Rectificar Errors (Addició de l’Article 22 bis)
La regulació s’inspira en el principi de la confiança recíproca en l’acció correcta i legítima de l’Administració, els seus empleats i la ciutadania.
- Dret a rectificar: Les persones tenen dret a rectificar els seus errors davant l’Administració.
- Absència de Sancions per Errors No Fraudulents: Es prohibeix imposar sancions pecuniàries o la privació de prestacions a la persona física o jurídica que hagi infringit per primera vegada una norma o hagi comès errors materials o formals (en informar dades o la seva situació), sempre que:
– Hagi actuat de bona fe i sense frau.
– Esmeni l’error i regularitzi la seva situació, sigui a sol·licitud pròpia o per invitació d’ofici de l’Administració.
- Responsabilitat dels Empleats Públics: Els empleats públics només són responsables per accions o omissions dutes a terme amb dol o amb culpa o negligència greu. L’error comès per l’empleat públic actuant amb la diligència deguda, de bona fe i sense frau no es considera supòsit de culpa o negligència greu.
-
Protecció en Prestacions de Necessitats Essencials (Addició de l’Article 22 ter)
Aquest nou article reconeix el dret a no resultar perjudicat per errors administratius o males pràctiques en la gestió pública, especialment pel que fa a prestacions vinculades a la cobertura de necessitats bàsiques.
- No Reintegrament del Principal: Si es detecta un pagament indegut derivat exclusivament d’un error administratiu o actuació administrativa indeguda, la persona física beneficiària no està obligada a retornar l’import principal ni els interessos de la prestació percebuda, sempre que no hagi contribuït a l’error i aquest sigui imputable exclusivament a l’Administració.
- Plans de Devolució Flexibles: En cas que s’iniciï un procediment de reintegrament (quan s’hagi de tornar l’import principal), l’Administració no pot exigir interessos de demora ni cap altre recàrrec, i ha d’efectuar plans de devolució flexibles i ajustats a la capacitat econòmica de les persones.
-
Principis Generals d’Actuació (Modificació de l’Article 31)
Es reforcen els principis generals d’actuació administrativa amb la incorporació específica del principi de proactivitat i personalització en la prestació dels serveis públics. També s’inclou una regulació específica del principi de confiança com a base de la relació entre les administracions, els empleats i la ciutadania.
-
Serveis Proactius i Personalitzats (Addició de l’Article 40 bis)
Aquesta figura pretén garantir una actuació administrativa que s’anticipi a les necessitats de la ciutadania mitjançant l’ús responsable de les dades.
- Definició: Són serveis que es poden oferir de manera anticipada, predictiva i automatitzada, basant-se en la informació obtinguda per l’Administració i les dades aportades pels interessats.
- Requisit de Consentiment: La prestació requereix el consentiment exprés, específic, informat i inequívoc de la persona interessada. Aquest consentiment s’ha d’atorgar lliurement per a cada servei, amb una descripció prou detallada de les dades que es tractaran i la finalitat concreta del tractament. No s’admeten descripcions genèriques.
- Garanties: S’ha d’informar la persona sobre tots els aspectes de la normativa de protecció de dades (especialment sobre l’elaboració de perfils), i els afectats han de poder revocar el consentiment en qualsevol moment mitjançant un sistema fàcilment accessible.
Disposicions Addicionals
El Govern ha de presentar al Parlament de Catalunya un informe anual sobre l’estat de l’atenció ciutadana en les administracions públiques de Catalunya durant el primer semestre de l’any següent. Aquest informe ha d’incloure indicadors relatius a l’atenció presencial, el temps mitjà d’espera, l’ús de la cita prèvia, el nombre de queixes i reclamacions, i l’impacte territorial per vegueries, i ha de ser publicat al Portal de la Transparència.
La llei va ser promulgada el 13 de novembre de 2025 pel President de la Generalitat de Catalunya i entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.