14 d'octubre de 2024

Models d'informe tècnic-econòmic de la taxa i determinació del cost del servei

L’article 25 del TRLRHL estableix que «els acords d’establiment de taxes (…) per finançar total o parcialment els nous serveis, hauran d’adoptar-se a la vista d’informes tècnics-econòmics en els quals es posi de manifest el valor de mercat o la previsible cobertura del cost d’aquells, respectivament. Aquest informe s’incorporarà a l’expedient per a l’adopció del corresponent acord».

Per una altra banda, una de les característiques principals de la nova taxa/PPPNT de residus és el fet que, d’acord amb l’article 11.3 de la LRSCEC, aquesta taxa/PPPNT ha de ser «no deficitària». El Document del Grup de Treball de la FEMP i el Ministeri d’Hisenda ha entès que aquesta obligació s’ha d’entendre en el sentit que la cobertura s’ha d’aproximar el màxim possible al cost del servei ara bé, la previsió continguda a la Llei 7/2022 ha de ser interpretada com el necessari compliment d’un principi i no com la imposició als ajuntaments d’una absoluta precisió en la cobertura dels costos del servei, és a dir, que aquesta cobertura s’aproximi el màxim possible al cost real del servei (…)».

Aquesta obligació s’ha de complementar amb la que deriva de l’article 24.2 TRLRHL: «En general (…), l’import de les taxes per la prestació d’un servei o per la realització d’una activitat no podrà excedir, en el seu conjunt, del cost real o previsible del servei o activitat de que es tracti o, en el seu defecte, del valor de la prestació rebuda».

Pel que fa als models d’informe tècnic i econòmic elaborats per l’ORGT de la Diputació de Barcelona hem de distingir un altre cop en funció del sistema de pagament per generació (elemental/mitjà/avançat):

Pel que fa a la determinació del cost del servei, el Document del Grup de Treball FEMP-Ministeri conté un quadre de costos i ingressos que coincideix amb l’incorporat als models d’informes tècnics-econòmics de l’ORGT de la Diputació de Barcelona:

 

Costos per la gestió del servei

Costos segons conceptes

Cost estimat per l’exercici … (€)

A) Costos directes
  • De personal
  • Contracte recollida escombraries
  • Manteniment i reparacions maquinaria i vehicles
  • Assegurances de béns destinats al servei de gestió de residus
  • (*) Tributs
  • De transport
  • Lloguers de terrenys, construccions, maquinaria
  • Subministrament d’energia elèctrica, aigua, gas, combustibles.
  • Cost total tractament diferent fraccions de residus
  • Costos d’amortització
·  Immobles
· Vehicles
· Contenidors
· Software d’identificació d’usuaris
· Campanyes de conscienciació i sensibilització ciutadana que siguin susceptibles de produir efectes en diversos exercicis
  • Costos financers
· Interessos dels préstecs formalitzats per finançar despeses d’inversió relacionades amb el servei de gestió de residus
  • (…)
B) Costos indirectes
  • De personal dels serveis municipals:
· Dedicació del cap de servei: …%
· Dedicació del tècnic superior: …%
· Dedicació del tècnic mitjà: …%
· Dedicació del tècnic auxiliar: …%
  • Altres (% costos control qualitat, % campanyes de publicitat anual, etc.)
  • (…)
TOTAL

(*) Dins de l’apartat Tributs s’hauria d’incloure

Ingressos relatius a la responsabilitat ampliada del productor (SRAP) i venda de materials i energia

Concepte

Import total (€)

Retorns per la venda de materials:
  • Esmenes orgàniques (compost, digerit i material bioestabilitzat)
  • Paper/cartró
  • Plàstics
  • Metalls
  • Vidre
  • (…)
Retorn per la venda d’energia:
Retorns per l’aplicació de la SRAP
* de residus d’envasos
* de residus d’aparells electrònics i elèctrics
*(…)
Altres retorns: (…)
Total retorns