ACM

Formació

Sala de premsa

Uns 200 electes participen en la 10a Escola de Governs Locals per posar en valor la tasca pública de l’electe

L’Escola, celebrada al Món Sant Benet, s’ha centrat durant dues jornades en com liderar i comunicar a nivell local, ja amb la vista posada en les eleccions municipals 2027

3 d'octubre de 2026

L’Associació Catalana de Municipis (ACM) ha celebrat aquest divendres i dissabte la 10a edició de l’Escola de Governs Locals, que ha reunit gairebé 200 electes locals a Món Sant Benet, a Sant Fruitós de Bages, en una edició marcada per la proximitat de les eleccions municipals de 2027 i per la voluntat de reflexionar sobre els reptes que haurà d’afrontar el municipalisme català durant els propers anys.

La presidenta de l’ACM, Meritxell Budó, ha reivindicat el valor de l’Escola com un espai que va més enllà de la preparació dels propers comicis i que permet “preparar el municipalisme de la pròxima dècada”. En aquest sentit, ha remarcat que els municipis hauran d’afrontar reptes cada vegada més complexos i que cal dotar els governs locals de més eines, capacitat i autonomia per donar-hi resposta.

Budó ha assenyalat que “si volem governs locals forts, necessitem també electes locals reconeguts, protegits i amb les condicions adequades per exercir la seva responsabilitat”, en el marc del treball que l’ACM està fent per elaborar i redactar l’Estatut de l’Electe Local. La presidenta ha destacat que aquesta iniciativa vol contribuir a dignificar i reconèixer una responsabilitat essencial per al funcionament de la democràcia i que es vol construir “amb els electes i des dels municipis”.

Meritxell Budó, presidenta de l'ACM

“Si volem governs locals forts, necessitem també electes locals reconeguts, protegits i amb les condicions adequades per exercir la seva responsabilitat”

Lideratge i comunicació davant les municipals de 2027

Sota el lema “La fortalesa dels càrrecs electes davant les municipals”, l’edició d’enguany de l’Escola de Governs Locals de l’ACM ha posat el focus en les eines i capacitats que necessiten els representants locals per afrontar el tram final del mandat i preparar el proper cicle municipal. Durant dues jornades, l’Escola ha combinat conferències, taules rodones i espais participatius al voltant del lideratge, la comunicació política, la marca personal i la preparació de les eleccions municipals de 2027, amb l’objectiu de compartir coneixement, experiències i eines útils per a l’exercici de les responsabilitats locals.

L’economista i professor de la Universitat de Columbia Xavier Sala i Martín ha pronunciat una conferència sobre el lideratge del món local davant el repte de fer un nou país. També hi han participat Teresa Baró, experta en comunicació interpersonal i lideratge, i Lluís Carrasco Llovet, publicista i especialista en comunicació política, estratègica i electoral.

L’Escola ha incorporat igualment espais de debat sobre les properes eleccions municipals, amb una mirada des de l’experiència i des de l’anàlisi del context actual. La taula “Les claus per abordar unes eleccions municipals des del manual i l’experiència” ha comptat amb la participació dels exalcaldes Xavier Trias, Joaquim Nadal i Josep Mayoral, mentre que la sessió sobre les perspectives dels governs locals davant les municipals de 2027 ha reunit electes municipals i professionals de la comunicació.

Els electes locals, protagonistes del procés de l’Estatut

Un dels espais de treball de la 10a Escola de Governs Locals ha estat el taller participatiu sobre l’Estatut de l’Electe Local, que ha permès incorporar directament la visió dels electes al procés d’elaboració d’aquest nou marc. El taller ha reunit electes de municipis de diferents dimensions i ha servit per escoltar experiències, compartir dificultats i concretar elements que haurà d’abordar l’Estatut, donant continuïtat al procés participatiu impulsat per l’ACM durant els darrers mesos.

L’Estatut de l’Electe Local té com a objectiu definir un marc de drets, garanties i condicions per a l’exercici de les responsabilitats dels regidors i regidores. Aquesta participació dels electes a l’Escola se suma a tot el procés participatiu que s’està elaborant des del mes de juny amb focus grups, entrevistes personalitzades i enquestes a alcaldes, alcaldesses i regidors i regidores. L’ACM preveu presentar oficialment l’Estatut de l’Electe Local durant el mes de novembre, després d’haver completat el procés de participació i contrast de les propostes.

La 10a Escola de Governs Locals també ha servit per posar sobre la taula alguns dels principals reptes que haurà d’afrontar el món local en els propers anys, com l’accés a l’habitatge, la seguretat i la convivència, la transformació demogràfica, la transició energètica, la gestió de l’aigua, la mobilitat, la digitalització, els serveis socials o la transformació del model econòmic.

A la cloenda, el vicepresident primer de l’ACM, Isidre Pineda, ha fet un balanç positiu de les dues jornades i ha posat en valor les aportacions dels electes participants. Pineda ha destacat que l’Escola ha confirmat “un ampli consens sobre la necessitat de dignificar, protegir i reforçar l’exercici dels representants locals”. El vicepresident primer ha remarcat que es vol construir el marc de l’Estatut de l’Electe Local “escoltant-vos, construint consensos i treballant conjuntament amb totes les sensibilitats i ideologies”, amb l’objectiu de reforçar l’autonomia municipal i la qualitat de la democràcia.

Notícies relacionades