Educació
Abordem nous passos per combatre la segregació escolar en una jornada telemàtica del Síndic de Greuges de Catalunya
3 de març de 2022

El president de l’ACM i alcalde de Deltebre, Lluís Soler, ha participat aquest dijous 3 de març al matí a la jornada de treball sobre segregació escolar, organitzada pel Síndic de Greuges de Catalunya. Titulada ‘L’aplicació de mesures efectives per combatre la segregació escolar a escala municipal’, la jornada s’ha fet de forma telemàtica.
Aquesta era la segona jornada telemàtica sobre el Pacte contra la Segregació Escolar a Caetalunya que es va subscriure al març de 2019 amb el consens de les entitats municipalistes. En la valoració del desenvolupament del Pacte, el president Lluís Soler ha destacat que “és important l’esforç de tots per buscar les eines i mecanismes que ens han de portar a una millor equitat i igualtat d’oportunitats entre els nostres alumnes” al marge de la zona o centre educatiu on siguin escolaritzats. També ha explicat que el decret d’admissions aprovat pel Govern català el 2021 “és un bon exemple d’una acció que preveu la reducció de la intensitat de la segregació escolar”. I ha afegit que el seguiment que es pugui fer “és necessari i imprescindible per conjurar-nos en un objectiu conjunt que passa perquè les noves generacions d’alumnes tinguin l’equitat necessària en una etapa essencial en la seva vida com és l’etapa escolar”.
Des de l’ACM s’està explícitament compromès des de fa anys a lluitar contra la segregació escolar amb l’objectiu de canviar dinàmiques d’escolarització per afavorir una distribució més equilibrada de l’alumnat entre els diferents centres educatius d’un municipi, amb polítiques valentes i recursos per garantir la qualitat educativa. Per combatre la segregació és vital qüestions com la matriculació, la igualtat d’oportunitats en les activitats extraescolars o la zonificació educativa. Però cal abordar-ho des de diferents àmbits i amb una acció unitària i el municipalisme català hi està compromès i disposat.
La segregació escolar és la desigual distribució de l’alumnat vulnerable i el no vulnerable en els diferents centres d’una xarxa educativa. Aquest fenomen provoca una doble inequitat, per raó de vulnerabilitat i per raó de distribució. Es calcula que a Catalunya, 7 de cada 10 infants en situació de vulnerabilitat estudien en centres on es concentra alumnat que viu en entorns desafavorits.
Notícies relacionades

18 de juny de 2025 Trobada amb la consellera de Recerca i Universitats per enfortir el vincle entre el món local i l'universitari

6 de febrer de 2025 Trobada institucional entre l’ACM i la consellera d’Educació per enfortir la col·laboració institucional en matèria educativa
