OTC-FMIT
Igualada va acollir una jornada per enfortir la transició energètica ciutadana a Catalunya
16 de juny de 2025

Els dies 11 i 12 de juny, la ciutat d’Igualada va acollir la jornada Comunitats energètiques en acció! Transició energètica comunitària a Catalunya, organitzada de manera conjunta per les nou OTC del país, amb el suport de la FMIT i l’ACM. La trobada va reunir més de 150 persones de tot el territori: representants municipals, membres de comunitats energètiques, entitats socials, tècnics i tècniques, cooperatives, administracions i agents del món acadèmic i empresarial.
L’objectiu de la jornada era impulsar la coordinació, el creixement i l’enfortiment del conjunt d’actors que lideren la transició energètica ciutadana, compartint eines, coneixements i experiències concretes per fer front als reptes actuals.
La inauguració institucional va comptar amb la participació de Miquel Vives, regidor de l’Ajuntament d’Igualada, Elisenda Realp Marc Serra, Coordinadora Àrea Acció Climàtica i Transició de la Diputació de Barcelona, i un missatge en vídeo de Teresa Ribera, vicepresidenta executiva de la Comissió Europea. La presentació va anar a càrrec de Montserrat Fitó (OTC Igualada).
Tot seguit va tenir lloc el bloc de ponències Transició energètica i Comunitats energètiques, amb la participació de Fèlix Kriedemann, representant de ResCoop (federació europea de comunitats energètiques), Luis Brines, tècnic de l’IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía), i Sergi Penedès, secretari general adjunt de l’ACM i director de l’OTC-FMIT.
A continuació es va celebrar una taula rodona amb projectes pioners de CE a Catalunya, com els de Sant Pere de Torelló, Bellpuig, Campdevànol i Falset-Marçà. La jornada de matí es va tancar amb la lectura del manifest Cap a la Taula de la Transició Energètica Ciutadana de Catalunya (TTECC).
A la tarda, es van presentar diversos models de suport a les CE des de les OTC i es van compartir experiències d’ens locals com Calders, Saldes, El Prat de Llobregat i la Diputació de Girona.
El segon dia es va iniciar amb dues línies de treball paral·leles. Una de les sessions destacades va ser la taula Eines jurídiques i nous reptes jurídics pel desplegament de les Comunitats Energètiques, organitzada per l’OTC-FMIT i moderada per Marta Marsó, amb la participació de Raimon Galve (SAMSO), Ivan Hortigüela (INSTA Jurídic) i Sandra Redondo (Civic Energy).
En paral·lel, es va tractar el paper de les tecnologies en evolució per a la gestió energètica. Al llarg del matí es van abordar també temes com l’autoconsum compartit i la construcció de consens social al territori, amb experiències de la Cerdanya, el Priorat, el Delta del Llobregat i les Terres de Ponent.
A la tarda es va parlar dels reptes del finançament i del potencial social i transformador de les CE, amb la participació de projectes com La Tonenca i La Bordeta. La jornada es va cloure amb la presentació oficial de la plataforma digital de l’ICAEN: ComunitatsEnergètiques.cat, que vol esdevenir una eina de suport i connexió per a iniciatives d’arreu del país.
La jornada va posar de manifest el compromís del territori i de les OTC per fer realitat una transició energètica arrelada, justa i liderada des de la ciutadania. En les sessions es van recollir propostes per seguir treballant i s’espera que les jornades tinguin una continuïtat en properes edicions per seguir avançant.


Notícies relacionades

16 de juliol de 2025 Finalitza amb èxit la prova pilot del recurs educatiu: “Compartim Energia” generat per l’ACM

16 de juliol de 2025 Coneixem el projecte d'instal·lacions fotovoltaiques flotants impulsat pel Govern balear
