ACM
Àmbits Sectorials
Benestar Social i Salut
Signem el nou protocol per prevenir els efectes de la calor en el treball i anticipar els riscos derivats del canvi climàtic
27 d'abril de 2026
L’Associació Catalana de Municipis ha signat aquest dilluns 27 d’abril al matí el nou protocol per prevenir els efectes de la calor en el treball que estableix un marc clar i pràctic per anticipar-se als riscos laborals derivats de la major freqüència dels episodis d’altes temperatures associats al canvi climàtic. El nou protocol aporta mesures preventives per facilitar l’acció immediata en àmbits com l’organització del treball (horaris, pauses, rotacions) o l’equipament (roba transpirable, protecció solar).
El nou protocol laboral ha estat rubricat per Govern, Diputacions, la FMC, l’ACM, Foment, Pimec, CCOO i UGT. Per part de l’ACM, hi ha participat el secretari general adjunt, Marc Sanglas. També hi ha participat el el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper.
Amb aquest protocol se situa la calor com un risc laboral estructural i impulsa a les organitzacions a planificar abans que arribi l’episodi de calor preveient que en funció de les característiques de cada activitat i de l’avaluació del risc es puguin ajustar els horaris de treball per evitar les franges de major risc tèrmic, s’estableixin relleus o rotacions en les tasques amb major càrrega física o exposició prolongada a la calor; o es disposin d’espais adequats de descans ombrejats o climatitzats, entre d’altres.
Les mesures preventives que recull el nou protocol aporten claredat ja que defineix què cal fer, qui ho ha de fer i quan. També anticipació ja que ajuda a actuar abans que la calor sigui crítica. Així mateix, és un instrument que afavoreix una resposta homogènia i proporcionada en centres de treball diferents, amb especial atenció a les activitats a l’aire lliure o en entorns on les condicions ambientals i organitzatives poden incrementar el risc tèrmic. El nou protocol preveu capacitat d’adaptació ja que permet ajustar-se a cada activitat, territori i moment, a més de crear una comissió de seguiment per avaluar, detectar dificultats i proposar millors.
Els treballs d’elaboració del document han estat liderats pel Departament d’Empresa i Treball i hi han participat el Departament de Salut i el Departament de la Presidència; la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis; la Diputació de Barcelona, la de Tarragona, la de Girona i la de Lleida; les patronals Foment del Treball i PIMEC, i els sindicats CCOO i UGT de Catalunya.
La signatura del protocol inclou la creació d’una comissió de seguiment integrada per les organitzacions participants, amb funcions d’avaluació, detecció de dificultats i proposta de millores.
Notícies relacionades

7 de maig de 2026 Signem un conveni amb COHABITAC per impulsar polítiques d’habitatge social i reforçar la cooperació amb els municipis

5 de maig de 2026 Traslladem a la presidenta del Comitè Europeu de les Regions la necessitat que els municipis tinguin més veu i influència en les polítiques de la UE
