Notes normatives i novetats informatives
Nota informativa sobre el Decret llei 22/2025, de 28 d'octubre, per augmentar la resiliència del subministrament elèctric a Catalunya
Descarregar la NOTA en format pdfEl dia 30 d’octubre de 2025 s’ha publicat al DOGC el Decret llei 22/2025, de 28 d’octubre, per augmentar la resiliència del subministrament elèctric a Catalunya. El Decret llei entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC, però cal tenir present que, d’acord amb l’article 64.2 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, els decrets llei resten derogats si en el termini improrrogable dels trenta dies subsegüents a la promulgació no són validats expressament pel Parlament després d’un debat i una votació de totalitat.
I. Exposició de Motius (Preàmbul)
El Decret llei es justifica per la necessitat urgent i extraordinària d’adoptar mesures per incrementar la fortalesa i la resiliència del servei elèctric a Catalunya. Aquesta urgència ve motivada principalment per l’apagada elèctrica massiva que va afectar tota la península Ibèrica el 28 d’abril de 2025, causada per un problema de sobretensió d’origen multifactorial, que va paralitzar temporalment la vida social i econòmica (transport, comerços, telecomunicacions).
Les mesures provisionals d’operació reforçada activades des de l’apagada generen uns sobrecostos que fan imprescindible l’adopció de mesures estructurals.
Els objectius principals del Decret llei són:
1. Seguretat i Resiliència: Minimitzar els riscos de futures apagades i garantir un subministrament de qualitat mitjançant l’emmagatzematge i la gestió de la demanda.
2. Competitivitat: Transitar cap a un model 100% renovable, ja que la generació renovable és la més barata.
3.Sostenibilitat i Autonomia Energètica: Reduir la petjada de carboni i la dependència de combustibles fòssils externs, aprofitant fonts autòctones com el vent, el sol i l’aigua.
Elements Clau per Assolir els Objectius:
- Gestionabilitat i Emmagatzematge: Es considera crucial el paper de les bateries per a la gestionabilitat del sistema. S’aclareix el marc normatiu de les bateries (hibridades i independents) per accelerar la tramitació de projectes.
- Generació Distribuïda (GD): Es promou la GD per augmentar la capil·laritat del sistema, acostant la generació al consum. S’elimina la necessitat d’autorització administrativa prèvia i de construcció per a instal·lacions d’entre 100 kW i 500 kW. Es faciliten els autoconsums col·lectius.
- Aprofitament d’Espais Antropitzats: Es permet la instal·lació de pèrgoles solars de fins a 4 metres d’alçada en aparcaments o places, i es facilita l’eòlica d’autoconsum eliminant la llicència d’obres i aclarint l’alçada. S’accelera la tramitació en espais artificialitzats o degradats (abocadors, basses, canals).
- Acceptació Social i Territorial: Per reduir l’elevada litigiositat contra els parcs renovables, es reforcen les garanties per al sector agrícola, especialment en sòls de regadiu. S’estableix un nou mecanisme de participació local en dues fases, que inclou una presentació inicial i una oferta de participació en la propietat o finançament (mínim 20% del pressupost).
- Agilització Administrativa i Financera: Es crea un marc per permetre la transmissió de les autoritzacions de projectes renovables (anteriorment prohibida) per evitar el desistiment a causa de la baixada de preus de l’electricitat i la dificultat de finançament. Es redueixen tràmits i terminis, i es reforça el paper de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE).
- Projectes Estratègics: S’estén el termini concessional màxim per a les centrals hidroelèctriques reversibles fins a 50 o 75 anys per fer-les viables econòmicament i garantir la seguretat. També s’agilitza la tramitació de les línies elèctriques de transport i distribució.
II. Síntesi del Contingut de la Llei (Decret llei 22/2025)
El Decret llei s’estructura en vuit articles que modifiquen lleis existents i diverses disposicions addicionals i transitòries.
| Article | Modificació | Contribucions Principals |
| Art. 1 | Modificació del Decret llei 16/2019 (DL 16/2019) | Incorpora les instal·lacions d’emmagatzematge mitjançant bateries (hibridades i stand-alone) al procediment. Detalla les restriccions i excepcions per a la implantació fotovoltaica en sòls de regadiu. Regula l’agrovoltaisme i la fotovoltaica en basses de reg –
Habilita el procediment accelerat de tramitació simplificada de projectes en espais artificialitzats o degradats no urbanitzables (basses, canals, ports, aeroports, abocadors, pedreres, antigues àrees peatge de carreteres) i també permet la tramitació simultània de l’Autorització administrativa prèvia i de construcció, com a projecte declarat d’urgència per raons d’interès públic. Amplia fins els 500 kW els projectes fotovoltaics i eòlics que no requereixen Autorització prèvia i de construcció. Estableix les dues fases de participació social i local (presentació i oferta del 20%). Permet la transmissió d’autoritzacions. Declara les Comunitats Energètiques d’utilitat pública i en crea el Registre. Redueix a la meitat els terminis de tramitació per a repotenciacions. |
| Art. 2 | Modificació del Text Refós de la Llei d’Urbanisme | Integra les instal·lacions d’emmagatzematge. Defineix les bateries com a infraestructura d’utilitat pública/interès social en sòl no urbanitzable. Assimila les bateries en sòl urbà/industrial a ús industrial/logístic. Prohibeix suspensions generals (moratòries) a l’atorgament de llicències per a renovables o emmagatzematge a nivell municipal. Simplifica llicències per a pèrgoles i eòlica d’autoconsum. |
| Art. 3 | Modificació de la legislació en matèria d’aigües | Permet la implantació àgil de renovables (solar, biogàs, eòlica d’autoconsum) en obres i actuacions hidràuliques. Amplia el termini màxim de les concessions per a centrals hidroelèctriques reversibles (fins a 75 anys). |
| Art. 4 | Modificació de la Llei 18/2008 (Subministrament elèctric) | Obliga les distribuïdores a proposar alternatives en cas de denegació d’accés i connexió. Permet a la Direcció General d’Energia requerir informació sobre sol·licituds en subestacions. Agilitza les modificacions i actualitzacions de les línies de transport i distribució. |
| Art. 5 | Modificació del Decret llei 24/2021 d’acceleració del desplegament d’energies renovables | Facilita l’activació dels autoconsums col·lectius, acceptant l’acord de repartiment de coeficients més recent. Reforma la Taula de Diàleg Social, estructurant-la per vegueries. Fixa un termini de 6 mesos per a la formulació del Pla territorial sectorial de les renovables (PLATER). |
| Art. 7 | Modificació de la Llei municipal i de règim local | Dóna competències als ens locals en la promoció de la transició energètica justa i distribuïda, incloent-hi la participació en comunitats energètiques. |
| DA 1a | Línies elèctriques de transport (competència Generalitat) | Simplifica la tramitació urbanística d’aquestes línies, eliminant la llicència urbanística i establint la obligació de presentar el projecte als municipis i compensar-los econòmicament. |
III. Aspectes destacables des de la perspectiva local
a) Regulació de les Comunitats energètiques.
El Decret llei reconeix el paper clau de les Comunitats Energètiques (CCEE) per transformar el model energètic cap a un sistema més democràtic, distribuït i participatiu.
| Concepte | Regulació Específica |
| Definició | Es consideren Comunitats Energètiques les Comunitats d’Energies Renovables (CER) i les Comunitats Ciutadanes d’Energia (CCE), segons la normativa europea i estatal d’aplicació. |
| Interès Públic | Les CCEE són declarades d’utilitat pública. |
| Registre | Es crea el Registre de comunitats energètiques, dependent del Departament competent en matèria d’energia, on les comunitats s’han d’inscriure mitjançant una declaració responsable. |
| Ús de Patrimoni Públic | Les administracions públiques i entitats del sector públic poden constituir directament drets de superfície, concessions o autoritzacions de domini públic sobre el seu patrimoni a favor de les CCEE, donat l’interès general. |
| Competència Municipal | S’estableix expressament la competència municipal per a la participació en comunitats d’energies renovables i comunitats ciutadanes d’energia. |
| Exempció de Participació Local | Les comunitats d’energia renovable o ciutadanes d’energia estan exemptes de l’acte de presentació inicial i de l’oferta de participació local obligatòria (mínim 20% en projectes grans), sempre que desenvolupin projectes dins del seu àmbit territorial (CER) o que tinguin un mínim de 50 socis que compleixin els requisits de residència (CCE). |
| Suport Institucional | L’estructura territorial de l’Institut Català d’Energia (abans oficines comarcals) té l’objectiu de donar suport als ens locals i a les comunitats energètiques en el desplegament de projectes de transició energètica. |
b) Afectacions en matèria d’urbanisme.
El Decret llei introdueix modificacions al Text refós de la Llei d’urbanisme per integrar plenament les instal·lacions de producció renovable i, de manera específica, les d’emmagatzematge elèctric, alineant-se amb el principi d’interès públic superior.
| Àmbit d’Actuació | Mesura o Concepte |
| Emmagatzematge (Bateries) | Les instal·lacions d’emmagatzematge elèctric i les seves infraestructures de connexió en sòl no urbanitzable són reconegudes com a infraestructura d’utilitat pública o interès social i es qualifiquen com a sistema de serveis tècnics. |
| Bateries en Sòl Urbà/Industrial | En les zones destinades a usos industrials, logístics o d’activitat econòmica, les instal·lacions d’emmagatzematge mitjançant bateries s’admeten sense necessitat de modificar el planejament. |
| Tramitació Urbanística | Per a projectes de renovables i emmagatzematge en sòl no urbanitzable, l’aprovació es fa mitjançant un Projecte d’Actuació Específica (PAE), amb la instrucció íntegra en una sola fase. La vigència d’aquests PAE és de tres anys, ampliable. |
| Pèrgoles Solars i Autoconsum | Es permet la instal·lació de pèrgoles solars de fins a 4 metres d’alçada en espais de sòl urbà no ocupats per edificacions (com aparcaments o places), sempre que es respectin les distàncies a límits de finca. |
| Eòlica d’Autoconsum | Per a les instal·lacions eòliques, l’alçada màxima està determinada exclusivament per les servituds aeronàutiques, sense aplicar-se les previsions de la normativa urbanística sobre alçada d’edificacions. |
| Llicències Urbanístiques | S’estableix l’exempció de la llicència d’obres per a la instal·lació de panells solars fotovoltaics i l’eòlica d’autoconsum en els termes de l’article 9 bis del DL 16/2019. També per a obres de connexió (línies en subterrani per vorera fins a 25m o aeri fins a 50m). |
| Instal·lacions en Regadius | Les plantes fotovoltaiques instal·lades en la superfície de basses de reg o altres infraestructures artificials de regadiu queden exemptes de la tramitació ambiental i urbanística (només subjectes a autorització energètica). |
| Garantia de Desmantellament | Es manté l’obligació de la persona promotora de constituir una garantia de desmantellament per als parcs eòlics, plantes fotovoltaiques i, ara també, per a les instal·lacions d’emmagatzematge afegides. |
c) Afectacions específiques per al món local
Les mesures introduïdes pel Decret llei 22/2025 afecten directament els ens locals, principalment per augmentar la seva implicació i participació en la transició energètica i per regular el seu marge d’actuació en l’atorgament de llicències.
En aquest sentit cal destacar que l’article del Decret llei modifica els apartats 2 i 3 de l’article 66.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya en els termes següents:
“7.1 Es modifica l’apartat 2 de l’article 66, que queda redactat de la manera següent:
«2. Els ens locals tenen competències en els àmbits de la participació ciutadana, de l’autoorganització, de la identitat i la representació locals, de la sostenibilitat ambiental i la gestió territorial, de la cohesió social, de les infraestructures de mobilitat, de la connectivitat, de la tecnologia de la informació i de la comunicació, dels abastaments energètics, de la promoció de la transició energètica justa i distribuïda i de la gestió de recursos econòmics, amb l’abast que fixen aquesta Llei i la legislació sectorial respectiva.»
7.2 S’afegeix un apartat p a l’article 66.3, que queda redactat de la manera següent:
«p) La participació en comunitats d’energies renovables i comunitats ciutadanes d’energia.»
En conseqüència, s’atorga als ens locals, de forma expressa, competència per a la promoció de la transició energètica justa i distribuïda, i competència per participar en comunitats d’energies renovables i ciutadanes d’energia.
Altres mesures d’especial afectació local:
| Àmbit d’Afectació | Mesura o Concepte |
| Prohibició de Moratòries | Els òrgans competents per a l’aprovació del planejament no poden acordar la suspensió de l’atorgament de llicències per a la implantació d’instal·lacions de producció d’energies renovables o d’emmagatzematge amb caràcter general per a tot el municipi. |
| Participació Ciutadana i Social | S’estableix l’obligació per als projectes grans (més de 10 MW eòlica, 5 MW solar) de realitzar una presentació pública inicial als municipis afectats abans de l’exposició pública. S’obliga a l’oferta de participació local mínima del 20% del pressupost. S’estableixen dues fases de participació, prioritzant residents, propietaris, llogaters o treballadors del municipi afectat. |
| Suport i Estructura Territorial | Les antigues oficines comarcals de transició energètica es consoliden com a estructura territorial de l’Institut Català d’Energia (ICE) per donar suport als ens locals i a les comunitats energètiques. |
| Diàleg Territorial | La Taula de Diàleg Social de les Energies Renovables es reforma per estructurar-se per vegueries per afavorir el consens territorial i minimitzar el conflicte social i administratiu. |
| Línies de Transport | Per a la tramitació de línies de transport de competència de la Generalitat, s’elimina la necessitat de llicència urbanística. Tot i això, el promotor ha de fer una presentació inicial als municipis i proposar un conveni per compensar-los econòmicament amb uns ingressos iguals o similars als que correspondrien en concepte de tributs per la llicència d’obres. |
| Consulta Administrativa | S’estableix l’obligació de consultar l’òrgan urbanístic municipal en el procediment d’aprovació del Projecte d’Actuació Específica (PAE) quan l’actuació afecti més d’un terme municipal. Els ajuntaments afectats disposen de terminis per fer observacions sobre al·legacions i informes (15 dies o 30 dies en el cas de municipis rurals). |