Notes normatives i novetats informatives

17 de desembre de 2025

Nota informativa sobre el reial decret llei 15/2025. Destinació del superàvit 2024 i assignació a Catalunya de competències sobre els funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter estatal

Descarregar la NOTA en format pdf

El dia 16 de desembre s’ha publicat al BOE la Resolució d’11 de desembre de 2025, del Congrés dels Diputats, per la qual s’ordena la publicació de l’Acord de convalidació del Reial Decret Llei 15/2025, de 2 de desembre, pel qual s’adopten mesures urgents per afavorir l’activitat inversora de les entitats locals i de les comunitats autònomes, i pel qual es modifica el Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que estableix els requisits que han d’adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d’empresaris i professionals, i l’estandardització de formats dels registres de facturació.

El RD llei 15/2025 adopta mesures en tres àmbits principals: s’habilita la destinació del superàvit de les entitats locals i de les comunitats autònomes a les inversions financerament sostenibles,  s’amplien els terminis d’adaptació als requisits dels sistemes de facturació de les empreses ( ajornament del sistema “Verifactu”), i s’assignen a la Generalitat de Catalunya competències en matèria de funcionaris d’administració local amb habilitació de caràcter estatal.

Principals afectacions per a les entitats locals
  1. Destinació del superàvit de les entitats locals corresponent a 2024 a inversions financerament sostenibles (art. 1)

Es prorroga per a 2025, 2026 i 2027 l’aplicació de les regles contingudes en la disposició addicional sisena de la Llei Orgànica 2/2012, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF), que estableix les regles especials per al destí del superàvit pressupostari de les corporacions locals,  tenint en compte la disposició addicional setzena del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL), en la qual s’estableix què s’entén per inversió financerament sostenible.

En conseqüència, les corporacions locals que compleixin els requisits establerts a la DA sisena de la LOEPSF podran destinar el superàvit de 2024 a finançar les inversions financerament sostenibles descrites a la DA 16a del TRLHLi.

Si un projecte d’inversió no pot iniciar-se ni executar-se durant el 2025, podrà iniciar-se o executar-se el 2026, i la despesa autoritzada el 2025 o 2026 es podrà comprometre i reconèixer, respectivament, en l’exercici 2026 o en el 2027, finançant-se amb càrrec al romanent de tresoreria de l’exercici immediat anterior, amb el límit de superàvit de 2024, que restarà afectat a aquest fi per aquest import. La corporació local no podrà incórrer en dèficit al final de cada un d’aquells exercicis. En tot cas, els projectes d’inversió s’hauran d’haver iniciat abans de 31 de desembre de 2026.

En relació amb aquesta disposició la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya ha emès una nota informativa, de data 12 de desembre de 2025, en el punt 2 de la qual s’indica el següent:

Els ens locals que compleixen els requisits de l’apartat 1 de la disposició addicional sisena de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, poden destinar el superàvit de 2024 al finançament d’inversió financerament sostenible, en els termes previstos en la normativa abans esmentada.

D’acord amb el que estableix aquest apartat, aquesta normativa serà d’aplicació a les corporacions locals en les quals es presentin aquestes dues circumstàncies:

  1. Compleixin o no superin els límits que fixi la legislació reguladora de les hisendes locals en matèria d’autorització d’operacions d’endeutament.

 

És a dir, la ràtio legal de deute viu no ha de ser superior a un 110%. Addicionalment, la ràtio legal d’estalvi net ha de ser de signe positiu. Aquestes ràtios legals s’han de calcular d’acord amb el procediment especificat a l’annex 3 de l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, a partir de les dades de la liquidació del pressupost de l’exercici immediat anterior.

 

  1. Que presentin a l’exercici anterior simultàniament superàvit en termes de comptabilitat nacional i romanent de tresoreria positiu per a despeses generals, una vegada descomptat l’efecte de les mesures especials de finançament que s’instrumentin en el marc de la disposició addicional primera d’aquesta Llei.

 

L’efecte de les mesures especials de finançament que s’instrumenten en el marc de la disposició addicional primera de l’esmentada Llei orgànica, s’identifica amb l’import de les anualitats dels préstecs formalitzats i vigents amb el Fons per al Finançament dels Pagaments a Proveïdors, en liquidació, i amb els compartiments del Fons de Finançament a Entitats Locals, corresponents a l’exercici al qual es refereixi l’esmentat romanent de tresoreria. Cal tenir en compte que el descompte d’aquest concepte és només als efectes de la comprovació del compliment del requisit de l’apartat 1.b) de la disposició addicional sisena de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

 

  1. Atribució a la Generalitat de Catalunya de les competències relatives al personal funcionari d’administració local amb habilitació de caràcter estatal ( Disposició final tercera).

S’afegeix un nova disposició addicional divuitena a la Llei 7/1985, de 2 d’abril Reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL) amb els termes següents:

«Disposició addicional divuitena. Règim aplicable al personal funcionari d’administració local amb habilitació de caràcter nacional a la Comunitat Autònoma de Catalunya. 

En l’àmbit de Catalunya, la normativa reguladora dels funcionaris de l’administració local amb habilitació de caràcter nacional que preveu l’article 92.bis i concordants d’aquesta Llei, s’aplica de conformitat amb l’article 149.1.18 de la Constitució i amb la Llei orgànica 6/2006 de 19 de juliol, de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, tenint en compte que totes les facultats que preveu l’article 92.bis, pel que fa a aquest personal, s’assumeixen en els termes que estableix la normativa autonòmica, incloent-hi entre aquestes la creació, la classificació i la supressió de llocs de treball reservats a personal funcionari d’administració local amb habilitació de caràcter nacional, l’aprovació de l’oferta pública d’ocupació per cobrir les places vacants existents de les places corresponents a aquestes en el seu àmbit territorial, la facultat de la seva selecció, la formació i l’habilitació, la convocatòria de manera coordinada amb l’Estat dels processos de provisió per a les places vacants i la seva resolució, l’assignació de la primera destinació i les situacions administratives.» 

 

Altres mesures
  1. Destinació del superàvit pressupostari de les comunitats autònomes de 2024 ( art.2)

L’article 2 del RD-llei 15/2025 habilita la destinació del superàvit de 2024  obtingut per les comunitats autònomes per finançar inversions financerament sostenibles en els exercicis 2025, 2026 i 2027.

  1. Modificació del Reial Decret 1007/2023.

Ampliació dels terminis d’adaptació dels sistemes informàtics de facturació als requisits previstos al Reial Decret 1007/2023 i adequació del termini previst per a productors i comercialitzadors de sistemes informàtics, tot mantenint la regla dels nou mesos des de l’entrada  en vigor de l’Ordre Ministerial HAC/1177/2024. (Ajornament del sistema “Verifactu”).